torsdag 26 april 2012

Min EDC (Every Day Carry)!

Tjenare!

Vad består er EDC av? Min består av följande:
- 9 mm ammunitionslåda för att bära sakerna i.
- Victorinox Cadet.
- Victorinox Huntsman.
- Bic-tändare.
- Light my fire tändstål.
- 5 meter paracord.
- Natursnöre (dra isär fibrerna och du har ett bra fnöske).
- Silva kompass.
- Plåster.
- Värktablett.

Det jag ska tillägga är följande:

- Vattenreningstabletter.
- Fiskesaker: krokar, sänken, fiskelina.
- Superlim.
- Silvertejp.

/Anthon.
 

14 kommentarer:

  1. Om man får komma med förslag så adda en kådis, bra att kånka vatten i eller annat (tar ingen plats heller).Tobbe

    SvaraRadera
  2. Ta eltejp istället för silvertejp. Tar mindre plats, är dock inte lika starkt som silvertejpen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lindar silvertejpen runt att halvt kreditkort, så det tar ingen stor plats :).

      Radera
  3. Smart, det funkar säkert det också :)

    SvaraRadera
  4. Victorinox ses av många som litet amatörmässig, men jag tycker
    att det är en alldeles utmärkt EDC. Fantastiskt bra kvalitet,
    jag har haft min explorer sedan tidigt 80-tal och det enda som
    gett upp är fjädern till saxen men det finns nya fjädrar att köpa.
    Pincetten har jag använt till att plocka 1000-tals fästingar på
    både hund och katt. Ibland använder jag Spyderco Delica 4 som EDC.
    Jag har även en Leatherman wave som jag använder när jag skall hem till svärfar som alltid har någon gren som skall sågas av.
    I skogen så är jag numera aldrig utan min Fällkniven F1 som jag
    brukar ha i neckknifestyle, men är på gång att själv tillverka
    en mera strömlinjeformad kydexslida till. Min Gerber Big rock
    brukar få följa med också för tillverkning av feathersticks o.dyl
    men jag tycker att den liksom alla mina Gerberknivar är hopplös
    att få riktigt vass,Köpte den dock ny för endast 375 kronor på Sportamore, har du något tips för att få den vass kanske. Bor gör jag i ett
    gammalt Fjällräven popout kupoltält som kan flyttas efter att man
    satt upp det. Hur noga man än är när man rekar tältställe så är det alltid fullt av knölar under tältet...skönt då att kunna flytta det. Det har stormmattor som kan grävas över om det blir storm och är faktiskt testat i Volvos vindtunnel med utmärkta resultat.

    Mvh Lasse/

    lovqvist1958@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Victorinox är optimalt att ha som EDC. Litet, lätt, många verktyg och grymt bra kvalitet. Jag har också fått byta sax-fjädern en gång. Just nu använder jag min hennessy hammock att bo i. Det kommer bilder på den snart. Jag kan rekommendera Spyderco sharpmaker att slipa knivar med. Det kommer film och bilder på den också, snart! :)

      Radera
  5. Fjällräven Popout? bästa tältet ever. Fruktansvärt bra kvalitet
    och viker sig inte för en storm...eller 3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske man ska kolla in. Finns det att köpa fortfarande?

      Radera
    2. Det tillverkas inte längre. Det kom en nyare modell
      som hette Sjangeli, men det tillverkas inte heller
      längre. Fjällräven har en modell som heter Dome 2 el. 3. 2 eller 3 personer alltså. Det är inte speciellt likt popout som var 6-kantigt medan dome
      är 4-kantigt. Möjligen att Hilleberg har något, men
      dom är väldigt dyra men pålitliga. Norska Helsport
      har nog något också.

      Radera
    3. Jag fick ett par rivprov från Hilleberg häromdagen,
      starkare tältväv går inte att hitta. kerlon1800,som är deras toppmaterial i dom tyngre serierna är helt omöjligt att riva sönder med händerna, och detsamma gäller även deras 3-säsongerstält, fruktansvärt starkt material. Trots det höga priset så får man ett tält som står emot det mesta som man kan tänka sig i många år, så kostnaden utslagen över en längre period blir löjligt låg. Mvh Lövet

      Radera
    4. Tack, det ska jag lägga på minnet! :)

      Radera
  6. Gör en EDC-video? :D
    /Echo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att komma en EDC-video framöver :)

      Radera