måndag 2 april 2012

Linolja!

Tjena alla bloggläsare!

Idag har jag oljat in både min Gränsfors lilla skogsyxa och min träslev som jag täljde, med kokt linolja. Träsleven kan ni se i mitt tidigare inlägg. Jag rekommenderar att olja in trädetaljer någon gång då och då, exempelvis yxskaft, knivhandtag, träslevar och dylikt. Skillnaden mellan kokt linolja och rå linolja är att kokt linolja drar in i träet och torkar, medan rå linolja tar mycket längre tid på sig att torka. Kokt linolja expanderar ca 15 % när det torkar och täpper därför till träet bra och skyddar mot vatten. Linolja är naturligt och skyddar och gör så att träet inte spricker. Om man aldrig oljar in yxskaftet på sin yxa så kommer träet att torka ut och kanske även lossa från yxhuvudet med tiden. Jag rekommenderar att ta ett fint sandpapper och slipa bort all smuts och slitage innan, eftersom oljan suger in bättre i träet då. OBS! Elda upp/dränk i vatten, alla trasor eller pappersbitar ni har haft i närheten av linoljan, annars kan de självantända då linoljan oxiderar och bildar värme!

Hoppas ni lärde er något nyttigt!



Ha det gött! /Anthon.

7 kommentarer:

  1. Fin yxa, värd att vårda, själv har jag en billig budget yxa från ÖB med plastskaft den funkar ok men är inte lika estetiskt tilltalande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Man kan raka sig med denna yxan om man vill ;) Otroligt bra kvalitet på stålet, håller eggen i en evighet så länge man inte hugger i sten/jord.

      Radera
    2. Nu har jag beställt en likadan yxa från outdoor-experten, (495kr) det stod mellan den lilla vildmarksyxan och lilla skogsyxan, efter ha kikat på många reviews på tuben så bestämde jag mig för skogsyxan, jag kände mig oxå ganska trött på plast-yxan från ÖB

      Radera
    3. Gött du kommer inte att bli missnöjd!

      Radera
  2. Precis vad sökte efter. Så nu får min Gränsforsyxa en behandling.

    SvaraRadera