tisdag 13 december 2011

Bra saker att ha med sig!

När det gäller saker att ha med sig t ex ute i skogen så finns det många åsikter på vad som ska tas med och vad som kan lämnas hemma. Listan kan göras väldigt lång..! Det är väldigt individuellt! På bilden har jag samlat ihop lite grejer som jag tar med mig ut i skogen. Hoppas detta ger lite tips på saker att ta med sig! Lämna gärna kommentarer på vad som kan förbättras :). På bilden har jag dock inte tagit med mat, boende, kläder och min Gränsfors bruks lilla skogsyxan.

På bilden:

- Knivar och multiverktyg: Leatherman Wave, Victorinox Locksmith, Esee 4 och Mora Bushcraft Forest.
- Såg: Silky Pocket Boy 170.
- Paracord (fallskärmslina) och vanligt snöre.
- Ficklampa: Philips Lumiled ALX-80R92AA.
- Sjukvårdskit.
- Spegel.
- Silva kompass med temperaturmätare.
- Tändstål, Light my fire, armémodell.
- Bic-tändare.
- Björknäver.
- Slip-bryne, Fällkniven DC3.
- Nödfilt.
- Plastpåsar.

3 kommentarer:

  1. En väldigt fin uppsättning, en fråga, det framgår inte riktigt i inlägget, med den uppsättning som visas, hur länge skall du vara ute i bushen?

    SvaraRadera
  2. Jag har en standarduppsättning som jag alltid bär med mig i mina kläder, allt från att vara ute och plocka svamp några timmar till att planera för ett antal dagars övernattning utgår jag alltid från den
    standarduppsättningen. Det är ingen patentlösning, utan det handlar mer om, precis som du säger, vilket
    system man jobbar efter, hur som helst, här är den:

    1 st First Aid Box (plåster, sårtvättare, Ipren o dyl)

    1 st Arméns Första förband

    1 st Silva Kompass (likadan som din)

    1 st Tyska Arméns fickkniv + tändstål Army

    1 st Eldkit i vattentät behållare

    SvaraRadera
  3. @Tengan65 Tack för kommentarerna :)! Grejerna på bilden tar jag med mig så fort jag ska vara ute många timmar i skogen eller om det är övernattning såvida jag inte övernattar nära huset. Det kan hända att någon av knivarna på bilden stannar hemma men i princip så är det de sakerna som åker med. Jag ska lägga till lite värktabletter i sjukvårdskitet och förmodligen även vattenreningstabletter eller vattenreningssugrör. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera